top of page

Sobota a nebo neděle?


Křesťané se velice často přou o zbytečné věci. Svět je někde jinde. Potřebuje jiné odpovědi na své otázky. Nepotřebuje ideologii. Potřebuje život. Ale: Když se mne někdo ptá, jak to mám se sobotou a nedělí, odpovídám takto:

Krása křesťanské neděle vynikne jen v kontrastu se šabatem, tedy se sobotou. Oba dva dny v této chvíli nepovažuji za dny v kalendáři, ale za pojmy naší víry. Neděle je Dnem Páně. Slavným dnem vzkříšení a svobody. A jako takový den neděli slavím, byť jsem téměř každou neděli v práci. Slavením neděle rozumím, že budu s bratřími a sestrami před Pánem Bohem ve jménu Ježíše Krista. Jsou to pro mne lázně Ducha svatého. Někdy příjemná a někdy nepříjemná koupel, ale sám být nemohu. Formu nikomu nepředepisuji. Užívám si pestrost křesťanských tradic. Že se v ne-děli přísně zakazuje nějaká činnost, to si vymyslel až císař Konstantin. A já nemám římské státní náboženství.

Šabat, tedy odpočinutí, je pro mne pojem připomínajícím vrchol stvoření, rytmus lidského života i cíl vysvobození. Ano, je to Den, ale s velkým D. Pro Izrael tím spíš, protože v Desateru dostal šabat nařízený zákonem jako den svatý. Světím tedy s Izraelem dobrovolně šabat, protože do mé teologie patří vyhlížení po svobodě, po konečném odpočinutí. O tom ostatně píše i apoštol v dopisu Židům, když odkazuje k jinému šabatu, ovšem ne tomu kalendářnímu, který nám musí zůstat svatý (Žid 4,1-11). Proto ze soboty v Desateru nedělám násilně neděli.

Neuspokojím tedy zákonického křesťana, který právě tuto záměnu ustanovení zapracoval do věrouky. Neuspokojím část evangelikálů, kteří za svou specialitu přijali opačný přesun neděle na sobotu. Neuspokojím Žida, protože se mu pletu do věcí, kterým podle něj nerozumím a nemám s nimi co do činění. Fajn! Nenechám se kdekým mistrovat. Jde mi o mého Pána, pána nad odpočinutím. Přece se píše: „Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám. To všechno je jen stín budoucích věcí, ale skutečnost je Kristus.“ (Kol 2,16n). (Psáno pro média)

Daniel Kvasnička
 
Nový kostel Církve bratrské
 
Moravská 1222, 571 01 Litomyšl
 
Telefon: +420 733 619 141
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Google+ Basic Black
bottom of page