top of page

My jsme vyhráli!


Dnes jsem v kostele dětem řekl ráno tato slova: „Taky někdy řeknete: „To je hustý!“ A kdypak to používáte? Dostal jsem minulý týden květinu, tedy spíše pozdrav z jihu Afriky. Lidově se říká té květině kaktus. Cizí název Trichodieadema densum říká přesněji: hedvábnými korunkami (diadémami) ozdobené husté listy. Bylo to hustý!

Dárce mne povzbudil, abych se nebál. Přesto, že jsem ještě žádný kaktus nepěstoval, tenhle to se mnou zvládne. Jinými slovy, vláhu si vezme z říčního písku, chladných rán se nebojí a stačí mu i rosa, zalévat jej mám co nejméně. Zaručeně mám šetřit vodou ve chvíli, kdy se chystá ke květu, tedy na podzim. Až když se začnou vybarvovat okvětní lístky, může se přidat vláhy. Když se kaktus v tu chvíli přeleje, z poupat se stanou zase jen husté zelené listy. Nic víc; počkej si zase rok. A čím se květina živí? Živiny si vezme například z pomalu sedajícího prachu, ze kterého každá hospodyně šílí. Mořit tu kytku, mořit a mořit.

Proč to říkám? Zvykli jsme si říkat, že něco nejde proto, že nemáme dobré podmínky, že chybí to či ono. Pravdou však je, že všichni velcí a úspěšní lidé museli pracovat více, než ostatní, mořit se s nároky, které je přesahovaly a velice často byli bez východiska. Křesťanské děti si musí pamatovat jednu důležitou věc: Kluk Ježíš to neměl lehké ani v dětství, v pubertě (to mu rodiče moc nerozuměli, jak říká Lukáš ve svém evangeliu 2:50) a ani v dospělosti na tom nebyl lépe. Jeho diadém, jeho korunka nebyla vůbec hedvábná. Byla trnová. Jeho život byl zaručeně hustý! Ale zvládl ho!

Nemám za cíl vám ubližovat trny. Neraduji se z potíží a bolesti jiných. Vůbec ne, nebudu ji ani zvětšovat. Ale: Něco nejde? Nevzdychejte a zkuste potíže zvládnout, ptejte se na radu, mrskněte se a vyprošte si trochu Boží vláhy. Buďte vděčné třeba i jen za mlhu. Ta prý téhle kytce stačí."

Potřebujeme vyhrát nad životem. To je to důležité! Samozřejmě máme mnoho proher v bitvách a hrách. Letos v prezidentských volbách to byla spíše remíza. Ne prohra. Kázání jsem oznámil týden dopředu a kázal bych jej, i kdyby volby dopadly jinak. Vlastně jej už píšu léta, protože jsem až na malé výjimky vždycky prohrál. Celý text je tady. A fotka Augusta Landmessera je z internetu, zmiňuji ji v kázání. Stejně tak následující fotka Trichodieadema densum.

Daniel Kvasnička
 
Nový kostel Církve bratrské
 
Moravská 1222, 571 01 Litomyšl
 
Telefon: +420 733 619 141
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Google+ Basic Black
bottom of page